عبارت مورد جستجو:
  چهارشنبه 1 آذر 1396
دوسالانه‌ها 

با رونمایی از کتاب دوسالانه

برگزیدگان هشتمین دوسالانه نقاشی معرفی شدند

شالویی: تلاش کنیم دوسالانه نقاشی دیگر روی بی نظمی و تاخیر نبیند

دفتر هشتمین دوسالانه بسته و دفتر نهمین دوسالانه گشوده می شود

اختتامیه هشتمین دوسالانه ملی نقاشی ایران با حضور هنرمندان و معرفی برگزیدگان سه شنبه 27 دی ماه در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.

به گزارش ستاد خبری هشتمین دوسالانه ملی نقاشی ایران، در اختتامیه هشتمین دوسالانه نقاشی با حضور هنرمندان پیشکسوت از جمله علی اکبر صادقی، محمود جوادی پور، احمد اسفندیاری، صادق تبریزی، همایون سلیمی، کاظم چلیپا، رضوان صادق زاده، واحد خاکدان و .. برگزار شد، کتاب هشتمین دوسالانه نقاشی رونمایی شد.

محمود شالویی؛ مدیر کل هنرهای تجسمی در این مراسم با قدردانی از هنرمندان گفت: هشتمین دوسالانه ملی نقاشی ایران با استقبال قابل توجه هنرمندان نسبت به دوره های قبل رشد کمی داشت و آثار از لحاظ کیفی نیز در سطح بالایی بود.

شالویی با اشاره به روند برگزاری دوره های دوسالانه نقاشی گفت: نخستین دوسالانه نقاشی سال 1370 برگزار شد و تا دوره چهارم به طور منظم برگزار شد اما پس از آن بی نظم شد. با توجه به علاقه و استقبال هنرمندان بی نظمی در برگزاری دوسالانه مایه عبرت است و می بایست تلاش کنیم تا دوسالانه نقاشی دیگر روی تاخیر و بی نظمی نبیند، بنابراین امروز که دفتر هشتمین دوسالانه بسته می شود دفتر نهمین دوسالانه نقاشی گشوده می شود.

مدیر کل هنرهای تجسمی ادامه داد: از شورای سیاستگزاری دوسالانه درخواست دارم که برنامه ریزی و امور نهمین دوسالانه ملی نقاشی را با توجه و تاکید بر دو نکته آغاز کنند. ابتدا هشتمین دوسالانه نقاشی را مورد نقد و بررسی قرار دهند و نقاط ضعف و قوت آن بررسی شود تا ضعف های دوسالانه برطرف شود و دیگر اینکه زمینه ای ایجاد شود تا همه هنرمندان نقاش در دوره آینده دوسالانه حضور پررنگ و فعالی داشته باشند.

شالویی افزود: دوسالانه های نقاشی در پیش از انقلاب اسلامی و بعد از انقلاب قابل مقایسه نیست و در دوسالانه های پس از انقلاب شاهد رشد قابل توجهی هستیم که بیانگر بسترها و شرایطی است که توسط هنرمندان و دستگاهها و نهادها فراهم شده است.

مدیر کل هنرهای تجسمی در پایان از پیشکسوتان و هنرمندان، همکاران دهشتمین دوسالانه ملی نقاشی ایران، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نیشابور و موسسه صبا برای همکاری در برگزاری دوسالانه قدردانی کرد.

در ادامه مراسم کتاب هشتمین دوسالانه ملی نقاشی ایران توسط محمود جوادی پور، احمد وکیلی و مدیر کل هنرهای تجسمی رونمایی شد.

هشتمین دوسالانه نقاشی به نقد کشیده شود

احمد وکیلی؛ دبیر هشتمین دوسالانه ملی نقاشی ایران در ادامه مراسم گفت: هشتمین دوسالانه نقاشی در تهران و مشهد و نیشابور برگزار شد که این تمرکز زدایی اتفاق خوشایندی است که می باست تداوم پیدا کند و نمایشگاه آثار دوسالانه استان های مختلف برگزار شود.

وکیلی ادامه داد: انتخاب تم مشخصه دیگر این دوسالانه بود که با نگاهی نو و معاصر به مکتب هرات پرداخت تا نقاشی امروز ایران به سوی هویت ملی گام بردارد چنانکه دوسالانه ها بستری برای معرفی تفکر ملی و هویت است.

دبیر هشتمین دوسالانه ملی نقاشی ایران افزود: خدا را هزاران بار شاکرم که در اختتامیه هشتمین دوسالانه ملی نقاشی ایران در مقابل وجدان خود شرمسار نیستم و با تمام بضاعت خود مسوولیتی را که به من محول شده بود به سرمنزل مقصود رساندم.

در این دوسالانه تلاش کردم صحت، صداقت، سلامت و صمیمیت چراغ راه باشد و دو شعار اساسی را دنبال کردم؛ اول احترام و عزت هنرمند و دوم قانون مداری و احترام به آن.من نقاش هستم و به نقاش بودن خود افتخار می کنم. گواه این مدعا 35 سال نقاشی و 30 سال تدریس در این وادی است که 20 سال از این تدریس در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی سپری شد. من هم مثل شما زیباترین رایحه را بوی تربانتین و رنگ روغن می دانم و بالاترین لذت ها را در حرکت قلم مو و مداد روی بوم و کاغذ.

وکیلی گفت: مهمترین رخداد تجسمی هر کشور در بی ینال ها تعریف شده و شکل می گیرد و آخرین دستاوردهای تجسمی در این اتفاق به جامعه و جهان معرفی می گردد، استعدادهای جوان خلاق، با جسارت، خلاق و جست و جوگر در این مهم کشف می شوند و همه منتظر بی ینال بعدی هستند تا چهره های جدید و خلاق چگونه تعاریف زیبایی شناسانه خود را دنبال کرده و آن را گسترش داده اند.

در این میان توجه به مولفه های ملی برای ایجاد ساختار نوین مدنظر تمام بی ینال های معتبر جهانی است. از این رو تلاش دارند با رشد کیفی و کمی ارزش های تجسمی کشورشان را به جهانیان معرفی کرده و آن را از حوزه ملی به بین المللی ارتقا دهند.

وی در ادامه افزود: این دوسالانه در آستانه اتمام است و امیدواریم این رخداد مهم متعلق به تمام هنرمندان تجسمی باشد چه در این دوره و یا دوره های بعد. اگر این مسوولیت مهم را پذیرفتم برای این بود که همه در این مهم شرکت داشته باشند و نسبت به آن احساس مسوولیت کنند. برای تمام عزیزانی که سهمی در فضای تجسمی ایفا کرده اند و حرفه ای هستند نامه ای شخصی فرستادم تا دست در دست یکدیگر دهند و مرا یاری کنند. تلاش کردم تا رابطه بر ضابطه چیره نشود و قانون حرف اول و آخر باشد و این به قیمت خدشه دار شدن دوستی های 30ساله ام بود. تلاش کردم احترام و عزت هنرمند به جای اورده شودتا چهره واقعی نقاشی به نمایش درآید در مقابل دیدگان داوران جهانی که می دانم سفیران ارزش های نقاشی ایران به دیگر کشورها هستند.

وکیلی در پایان گفت: اگر قصوری دیده شد امیدوارم با بزرگواری خود آن را به نقد بکشند و باور داشته باشیم که نقد سازنده آغاز حرکت است و خرد جمعی پویاتر و بالنده تر از تفکر انفرادی است. این دوسالانه را حق خود بدانیم و در رشد آن سهیم باشیم. برای نقد این دوسالانه خواهشمندم روزی در نظر گرفته شود تا تمام کسانی که نقدهای سازنده دارند حرف های خود را در میان بگذارند تا چالشی ایجاد شود در اجرای هر چه بهتر نهمین دوسالانه.

در ادامه مراسم بیانیه هیات داوران متشکل از اشتفان اروش، یوری دولان، واحد خاکدان، مصطفی گودرزی، شهلا حبیبی و یعقوب عمامه پیچ قرائت شد و برگزیدگان دوسالانه معرفی شدند.


بیانیه هیأت داوران


خداوند مصور مهربان را بسیار شاکریم که توفیق طاعت خویش را به ما عنایت فرموده، و نعمت هنر را به ما ارزانی داشته است. جشنواره‏های ملی و بین‏المللی برگزار شده در کشور و خصوصا رویدادهای مهمی همچون دوسالانه‏های ملی نقاشی، چهره‏ای متنوع و رنگین از پویایی هنرهای تجسمی معاصر ایران را نشان می‏دهند. در هشتمین دوسالانه ملی نقاشی معاصر ایران نیز همچون سایر رویدادهای تجسمی کشور، حضور حداقل سه نسل از هنرمندان در کنار یکدیگر، از مهم ترین ویژگی‏های این رویداد تأثیرگذار هنری است. همراهی و همگامی آثار حداقل دو نسل از هنرمندان جوان در کنار اساتید و پیشکسوتان، چهره‏ای پویا، جذاب و قابل مطالعه به نقاشی معاصر ایران در هشتمین دوره برگزاری دوسالانه بخشیده که برای برگزارکنندگان، داوران و بازدیدکنندگان مغتنم است. استقبال چشمگیر و بلکه بی نظیر نسل جوان از دو بخش آزاد و موضوعی دوسالانه، ویژگی دیگر این دوره بوده است. از دیگر ویژگی های هشتمین دوسالانه ملی نقاشی معاصر ایران، توجه به میراث ارزشمند هنر گذشته این مرز و بوم در بخش رقابتی دوسالانه و مطالعه بر روی قابلیت‏های حکمی بصری مکتب هرات است. نگارگر ایرانی، هنرمندی متفکر، خلاق و حساس بوده که با حکما و متفکرین و عرفا، همنشینی و گفت وگو داشته است. به همین دلیل، اثر او، بازتاب جهانی خیال انگیز است که از بینش الهی ایرانیان و عرفان اسلامی سرچشمه گرفته است. نقاش ایرانی، هرگز در پی بازنمایی طبیعت محسوس نبوده است بلکه پیوسته و در طی حرکتی متکامل شونده، کوشیده است اصل و جوهر صور طبیعی و اشیاء را به تصویر درآورد. چنین است که در نگاره های او، نه زمان و مکان معینی مجسم می شود، نه نمودی از کمیت های فیزیکی بروز می‏کند، و نه قوانین رویت جهان واقعی کاربرد دارد.

تکامل زبان و بیان نقاشی ایرانی در دوره شکوفایی نگارگری و در مکتب‏های شیراز و هرات و تبریز، به تحول و تکامل نظام زیباشناختی خاصی در نقاشی ایران منجر شد که حاصل آن آثاری بدیع و شاهکارهای ماندگار در عرصه هنرهای تصویری جهان است. نگارگران مکتب هرات شیوه‏ای مبتنی بر فضا سازی تمثیلی و بهره گیری از خط و رنگ ناب را پیش نهادند و در روش مرسوم فضا سازی و صحنه پردازی، طراحی و ترکیب بندی پیکره ها، کاربست رنگ های زنده و درخشان، و استفاده از نقوش تزیینی متنوع، تحولات بزرگی ایجاد کرده و از امکانات تزیینی، نمادین و بیانی رنگ به بهترین نحوی بهره گرفتند. زبان و بیان بصری این هنرمندان، می‏تواند منبع مناسب و چشمه جوشانی برای خلاقیت‏های جدید باشد. رویدادهای هنری همچون دوسالانه، دعوتی است عمومی و ضیافتی است بصری که هنرمندان "خصوصا هنرمندان جوان" را به تحرک و پویایی بیشتر، و ارایه و نمایش آخرین تجربیات آنها را فرا می‏خواند.

از هر مسابقه و داوری، بالاخره برخی موفق و گروهی به ظاهر ناموفق بیرون می آیند. از منظر داوران هر رویداد هنری، گروهی برگزیده می شوند، و در نتیجه آثار و هنرمندانی کشف و معرفی می‏شوند، اما ارزش‏ها و هنرمندانی نیز ممکن است کشف نشده باقی بمانند چه آنکه نتیجه داوری هر نمایشگاه، انتخاب تعداد بسیار محدودی از آثار هنرمندان شرکت کننده است.

اگر چه هیأت داوران هشتمین دوسالانه ملی نقاشی معاصر ایران، اعتقاد دارد. بهره‏گیری جدید و خلاقانه از سنت‏های هنری ایران و استفاده هوشمندانه از آنها در آفرینش های نقاشانه در روزگار معاصر، کاری زیاد در پیش است و آثار واجد شرایطی که از جمیع جهات بر بهره‏مندی خلاقانه از نگارگری ایرانی و مکاتبی همچون مکتب هرات، اصرار نموده و تجربه موفقی ارایه کرده باشند دیده نشد اما ضمن قدر نهادن بر تلاش تمامی هنرمندان جوان، با انتخاب و تشویق آثار 7 هنرمند، به توجه و تلاش آنها در این مسیر ارج می‏نهد.

امید می‏رود که هنرمندان جوان، جستجوگر، خلاق و فعال در عرصه نقاشی، بر مطالعه دقیق و عمیق هنر ایران و بهره‏گیری هوشمندانه از آثار گذشته تأکید کرده و با دقت و جستجو در متن و مبانی و مبادی مکاتب نگارگری ایرانی "خصوصا مکاتب شیراز و هرات و تبریز" و همچنین بازخوانی خلاقانه و نوگرایانه ساختار و صورت‏های آن، آثاری ماندگار خلق نمایند.

امید می‏رود که میراث فرهنگی و هنری ایران و خصوصا نگارگری ایرانی، بیش از پیش مورد توجه مراکز آموزش نقاشی در کشور قرار گیرد. امید می‏رود برگزارکنندگان دوسالانه نقاشی نیز همچنان در کنار بخش آزاد در هر دوره، با تأکید بر بخش‏های موضوعی و هدفمند نمایشگاه راه را برای تجربه اندوزی هنرمندان جوان در حوزه میراث فرهنگی هنری خویش هموار کرده و آنها را مورد حمایت و تشویق قرار دهند.

امید می‏رود که هنرمندان معاصر ایرانی، خصوصا هنرمندان جوان، با ترکیب خلاقانه مبانی نقاشی ایرانی با دستاوردهای نوین در حوزه هنرهای تجسمی و خلق تجربیات متنوع، زمینه‏های ظهور مکتب‏های نوین ایرانی را ایجاد کنند.

در پایان، هیأت داوران هشتمین دوسالانه نقاشی معاصر ایران ضمن اعلام سپاس صمیمانه از حضور هنرمندان پیشکسوت و اساتید، هنرمندان برگزیده را به ترتیب حروف الفبا، بدین شرح معرفی نمود.

 

دیپلم افتخار، تندیس دوسالانه و مبلغ سی میلیون ریال به سرکار خانم وحیده اکبریان/ استان زنجان، ابهر

دیپلم افتخار، تندیس دوسالانه و مبلغ سی میلیون ریال به سرکار خانم مریم ابطحی/ استان تهران

دیپلم افتخار، تندیس دوسالانه و مبلغ سی میلیون ریال به سرکار خانم فرنوش احمدی شیرازی/ استان تهران

دیپلم افتخار، تندیس دوسالانه و مبلغ سی میلیون ریال به سرکار خانم مریم توکلی/ استان تهران

دیپلم افتخار، تندیس دوسالانه و مبلغ سی میلیون ریال به سرکار خانم سپیده سحر/ استان تهران

دیپلم افتخار، تندیس دوسالانه و مبلغ سی میلیون ریال به جناب آقای سلیم کرمی خولکی/ استان گیلان، رشت

دیپلم افتخار، تندیس دوسالانه و مبلغ سی میلیون ریال به سرکار خانم ندا غیوری متعصب/ استان گیلان، رشت

  
 

وحيده اكبريان

زنجان/ نگاره هاوکتيبه ها/ ترکيب مواد/ 120x120 سانتيمتر


وحيده اكبريان

زنجان/کتيبه ها و نگاره ها/ ترکيب مواد/ 120x120 سانتيمتر


مريم ابطحي

تهران/ بدون عنوان/ اكريليك/ 100x80 سانتيمتر

فرنوش احمدي شيرازي

تهران/ بدون عنوان/ رنگ و روغن روي بوم/ 140x140 سانتيمتر

فرنوش احمدي شيرازي

تهران/ بدون عنوان/ رنگ و روغن روي بوم/ 120x55 سانتيمتر



سليم كرمي خولكي

گيلان/ بدون عنوان/ خودکار روي مقوا/ 100x70 سانتيمتر


مريم توكلي

تهران/ بدون عنوان/ اکرليک و مرکب/ 50x50 سانتيمتر



مريم توكلي

تهران/ بدون عنوان/ اکرليک روي بوم/ 70x70 سانتيمتر


سپيده سحر

تهران/ اسپيره/ اکريليک و رنگ روغن/ 130x150 سانتيمتر



سپيده سحر

تهران/ اسپيره/ اکريليک و رنگ روغن/ 130x150 سانتيمتر



ندا غيوري متعصب

گيلان/ بدون عنوان/ چاپ لينو و دوخت روي پارچه/ 150x150 سانتيمتر



ندا غيوري متعصب

گيلان/ بدون عنوان/ چاپ لينو و دوخت روي پارچه/ 120x90 سانتيمتر


صورتجلسه انتخاب مردمی هشتمین دوسالانه ملی نقاشی ایران

بر اساس فراخوان دوسالانه در بخش آزاد (خارج از مسابقه) به انتخاب بازدید کنندگان از مجموع تعداد 533 رأی مأخوذه نتایج به دست آمده بدین شرح است:

تعداد کل آراء: 533

تعداد آراء مورد قبول: 511 رأی

تعداد آراء باطل: 22 رأی

لوح سپاس و مبلغ بیست میلیون ریال به سرکار خانم سالومه گل‏نراقی با 182 رأی

لوح سپاس و مبلغ بیست میلیون ریال به جناب آقای محمدعلی خلجی با 86 رأی




سالومه گل نراقي

تهران/ از مجموعه “لايه هاي متضاد”/ اکريليک/ 100x120 سانتيمتر



محمدعلي خلجي

تهران/ بدون عنوان/ ترکيب مواد/ 120x100 سانتيمتر